Narty biegowe

Górująca nad pozostałymi szczytami Wyspowego Mogielica jest tu także najpopularniejszym celem wycieczek, zwłaszcza dzięki modnemu ostatnio zdobywaniu korony gór Polski. Przyciąga wspaniałymi widokami rozciągającymi się z licznych polan, zwłaszcza z południowo eksponowanej polany Stumorgowej oraz wieży widokowej na szczycie.

Na wysokości 740 - 980 m n. p. m. masyw Mogielicy oplatają szerokie drogi stokowe, które od 2013 roku z powodzeniem służą jako trasa dla narciarzy biegowych i śladowych. To najdłuższa tego typu trasa w Małopolsce. Niezwykle malownicza, okraszona licznymi otwarciami widokowymi na wszystkie strony świata. Na dystansie 20 km urozmaicone nachylenie dróg stokowych gwarantuje przyjemność biegu czy wędrówki.


Jak dotrzeć do pętli wokół Mogielicy:

z Wyrębisk Zalesiańskich - przysiółek wsi Zalesie - od południowego wschodu (parking oficjalny)

- bezpośrednie wejście na trasę

z Podmogielicy – osiedla miejscowości Słopnice - od wschodu (parking oficjalny)

- ok. 2 km dojścia do pętli szeroką stokową drogą okresowo ratrakowną

z Przełęczy Chyszówki - oddzielającej Mogielicę od Łopienia - od północy

- ok. 2km dojścia do pętli po polnej i leśnej drodze – czarnym szlaku narciarskim i zielonym rowerowym

z Półrzeczek Polan – przysiółka wsi Półrzeczki – od zachodu (parking oficjalny)

-ok. 3 km dojścia do pętli szeroką drogą stokową okresowo ratrakowaną

ze Szczawy Bukówki – osiedla w miejscowości Szczawa – od południa

-ok. 5 km dojścia do pętli szeroką drogą stokową

Narciarzom z typowo biegowym sprzętem lub początkującym polecamy wejść na trasę w Wyrębiskach. Pozostałe punkty wymagają pokonania odcinków dojścia do pętli o zróżnicowanej długości. To  propozycja dla średniozaawansowanych narciarzy. Zasadniczo dojścia te nie stanowią trudności, jeśli jest się przygotowanym na dołożenie do pętli dodatkowego dystansu, lub jest się nastawionym na przejście tylko części trasy w systemie tam i z powrotem. Dojścia z Półrzeczek Polan i Podmogielicy będą w sezonie 2016/2017 okresowo ratrakowane. Bardzo widokowe dojście do trasy z Przełęczy Chyszówki polecamy narciarzom dysponującym sprzętem śladowym, a jeszcze lepiej sprzętem z grupy backcountry.

 

Parkowanie

Utrzymane, oficjalne parkingi trasy funkcjonują w Wyrębiskach, Podmogielicy i Półrzeczkach. W Chyszówkach zwyczajowo parkuje się pod pomnikiem na przełęczy.

W sprawie utrzymania parkingów:

Półrzeczki Polany – Gmina Dobra, Tel. 509667935

Podmogielica (Słopnice) – Gmina Słopnice, Tel.

Wyrębiska Zalesiańskie – Gmina Słopnice, Tel.  

 

Obsługa trasy przez transport publiczny właściwie nie istnieje. Najbliższe trasie przystanki prywatnych busów:

Półrzeczki Potaśnia bus tam i z powrotem (z Limanowej przez Tymbark, Dobrą – drogę krajową nr 28, Jurków) obsługiwany przez firmę Limbus

 - stąd drogą osiedlową (często można poruszać się tu na nartach) przez os. Fudaleje i Mrózki do parkingu Polany

Chyszówki Pomnik bus tam i z powrotem (z Limanowej przez Tymbark, Dobrą – drogę krajową nr 28, Jurków) obsługiwany przez firmę Limbus

 - stąd od razu dojściem do trasy po zielonym szlaku rowerowym lub czarnym szlaku narciarskim

Zalesie Kościół

- stąd drogą asfaltową (częściowo przejezdną dla nart) do Wyrębisk Zalesiańskich

Szczawa Bukówka

- stąd dojściem do pętli przez chwilę osiedlową asfaltówką , dalej szeroką stokówką, przejezdną na nartach

 

Oznakowanie trasy

Zarządca trasy (aktualnie Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego – jednostka podległa powiatowi limanowskiemu) oznakował trasę z zastosowaniem koloru niebieskiego na pomarańczowym tle. Dodatkowo wzdłuż trasy rozmieszczone są tabliczki: od umownego początku trasy w Wyrębiskach w kierunku zachodnim (Półrzeczki) wskazujące pokonany dotychczas dystans i odwrotnie – dystans do końca, gdy wyruszamy w kierunku wschodnim (Podmogielica). Logika zamontowanego oznakowania nie jest dobrze czytelna w pierwszym kontakcie. Na trasie w miejscach skrzyżowań z ważniejszymi szlakami pieszymi zostały ustawione ławostoły i ławostoły z wiatą (te już nieco bardziej praktyczne w sezonie zimowym).O rozmieszczeniu tej małej architektury informują tablice z mapą zamontowane na parkingach i przy drogach dojazdowych do trasy.

Utrzymanie trasy

Od 2015 roku trasa dla narciarzy ubijana jest przez ratrak, wyciskany jest także ślad do klasyka. Z racji bliskości bazy sprzętu (Przełęcz Słopnicka, Budynek LKS Zalesie), w praktyce najlepiej utrzymany jest odcinek 6 km  - od początku trasy w kierunku odejścia na szczyt-  na którym wyciska się dwa ślady. Na dystansie 20 km napotykamy fragment, gdzie ciężki sprzęt jak na razie nie wjeżdża - pomiędzy +- 6 km (najwyżej położony punkt na trasie, jednocześnie odejście „poza trasą” w kierunku Polany Stumorgowej i dalej szczytu góry) a 8 km trasy (Przełęcz Przysłopek) trasa wiedzie wąską kamienistą drogą. Ten trudny odcinek częściowo można ominąć, zjeżdżając polaną.

W sezonie 2016/2017 rozpoczęto utwardzanie ratrakiem/skuterem także dojść do trasy z parkingów w Podmogielicy i Półrzeczkach.


Zdobywanie szczytu

Idąc od początku trasy w Wyrębiskach w kierunku zachodnim na 6 km spotkamy tabliczkę wskazującą drogę na szczyt Mogielicy. To droga prowadząca przez krótki leśny odcinek, dalej szlakiem pieszym żółtym i niebieskim przez Polanę Stumorgową, przydatna dla nart co najmniej śladowych, chyba że utworzy się akurat pokrywa odpowiednia dla „słabszych” nart. Ostatnie kilkadziesiąt metrów tzw. kopy, do pokonania raczej pieszo.

 

Warunki śniegowe

Najlepsze i najpewniejsze warunki śniegowe panują na północnych stokach góry. Stokówka przebiega licznymi zakolami, zatem te z nich z południową czy południowo- zachodnią ekspozycją są narażone na wytapianie i wywiewanie śniegu. Z perspektywy kilku lat funkcjonowania trasy można wskazać Półrzeczki i Podmogielicę jako miejsca o długotrwałym zaleganiu pokrywy śnieżnej. Można założyć, że po obfitych opadach śniegu i przy utrzymujących się ujemnych temperaturach, warunki śniegowe na trasie będą stabilne.